[:en]Monafisa Rizqi
Abstract
This research talks about Vocabulary Learning Strategies (VLS) of English Department Students of Faculty of Letters Academic Year of 2013/2014. Those students used English as a Foreign Language (FL). This study concerns on Second Language Acquisition (SLA), especially the VLS. VLS are significant to improve the students’ skill in learning vocabulary and defining the meaning of new word. The purposes of this research are: first, showing and describing the strategies of L2 (English as a Second/Foreign Language) vocabulary learning; second, finding what VLS which are mostly used by the English Department students of Faculty of Letters academic year of 2013/2014 are. The participants are 92 English Department students of Faculty of Letters academic year of 2013/2014 in questionnaire and 8 participants of them are interviewed in the interview section. The questionnaire uses 5-Likert Scale by LIP (2009) and the interview uses semi structured interview. The samples in the interview are chosen by using Multistage Purposeful Sampling model. The type of research is mixed method. The researcher uses Schmitt’s taxonomy (1997) to classify the strategies based on five VLS. The results show that students use five VLS; (a)Determination strategies, (b)Social strategies, (c)Memory strategies, (d)Cognitive strategies and (e)Meta-cognitive strategies. The mostly used strategy is determination strategy. It implies that the students tend to use strategy like finding the new words by opening the dictionary which is included into determination strategy. Dictionary is a must to learn a language and to develop a good vocabulary learning skills means that the students can achieve their success of vocabulary mastery by their effort individually. The researcher assumes that if the students realize to the existence of five VLS, they can maximize those strategies and find the suitable strategies for their achievement in vocabulary learning.
Keywords: Vocabulary, Vocabulary Learning Strategies (VLS), Foreign Language (FL), Second Language Acquisition (SLA), Taxonomy.[:id]Monafisa Rizqi
Abstrak
Penelitian ini membahas tentang Strategi Pembelajaran Kosakata (SPK) pada siswa Program Studi Sastra Inggris Fakultas Sastra tahun angkatan 2013/2014. Siswa tersebut menggunakan bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing (BA). Penelitian ini menyangkut Pemerolehan Bahasa Kedua (PBK), khususnya SPK. SPK penting untuk meningkatkan kemampuan siswa dalampembelajaran dan penerjemahan kosakata baru. Tujuan dari penelitian ini adalah: pertama, menunjukkan dan mendeskripsikan strategi pembelajaran kosakata bahasa kedua (bahasa Inggris sebagai bahasa kedua/asing); kedua, menemukan SPK apa yang paling banyak digunakan oleh siswa angkatan tahun 2013/2014 Jurusan Bahasa Inggris Fakultas Sastra. Peserta adalah 92 siswa angkatan tahun 2013/2014 Program Studi Sastra Inggris Fakultas Sastra di kuisioner dan 8 peserta dari mereka diinterview di sesi interview. Kuisioner menggunakan 5-Skala Kesukaan dari LIP (2009) dan interview menggunakan interview semi-terstruktur. Sampel di interview dipilih dengan menggunakan model Sampling Tujuan Bertingkat. Tipe penelitian ini adalah metode campuran. Peneliti menggunakan taksonomi Schmitt (1997) untuk mengklasifikasikan strategi berdasarkan lima SPK. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa menggunakan lima strategi pembelajaran kosakata; (a)strategi Determinasi, (b)strategi Sosial, (c)strategi Memori, (d)strategi Kognitif dan (e)strategi Meta-kognitif. Strategi yang paling banyak digunakan adalah strategi determinasi. Hal ini mengindikasikan bahwa siswa cenderung menggunakan strategi seperti menemukan kata baru dengan membuka kamus yang termasuk ke dalam strategi determinasi. Kamus adalah keharusan untuk belajar bahasa dan untuk mengembangkan sebuah keahlian pembelajaran kosakata bagus yang artinya bahwa siswa dapat mengembangkan kesuksesan dalam penguasaan kosakata dengan usaha mereka sendiri. Peneliti mengasumsikan bahwa jika siswa sadar mengenai keberadaan lima SPK, mereka dapat memaksimalkan strategi tersebut dan menemukan strategi yang cocok untuk pencapaian mereka dalam pembelajaran kosakata.
Kata Kunci: Kosakata, StrategiPembelajaranKosakata (SPK), BahasaAsing (BA), PemerolehanBahasaKedua (PBK), Taksonomi. [:]