[:en]Dian Puji Yuliandari
Abstract
This study analyzes the motivation of the Indonesian EFL learners in English reading activity. In conducting this study, it is used the motivation theory based on Deci & Ryan (2000); intrinsic and extrinsic motivations. This study uses two types of data, both of qualitative and quantitative data. The data are taken by distributing questionnaire and interviewing. This study involves 42 freshmen students of English Department Faculty of Humanities Jember University of academic year 2015-2016. The result shows that both intrinsic and extrinsic motivations contribute in motivating the learners to read in English. Intrinsic motivation including involvement, curiosity, and preference for challenge play roles within the students in English reading activities. It is also found that topic of the English text and experience of the learners in English reading can influence them in English reading activities. Extrinsic motivation includes competition and recognition, compliance and grade, extrinsic test compliance and extrinsic social sharing. Extrinsically, teacher plays an important role to motivate the learners to read an English text. Teacher can help to increase the motivation of the learners in English reading through the activities in the reading class.
Key words: motivation, extrinsic motivation, intrinsic motivation.[:id]Dian Puji Yuliandari
Abstrak
Kajian ini meneliti tentang motivasi membaca pelajar EFL Indonesia dalam bahasa Inggris. Dalam penulisan kajian ini, teori yang digunakan adalah teori motivasi yang dikemukakan oleh Deci & Ryan(2000); motivasi intrinsik dan ekstrinsik. Data yang digunakan adalah data kualitatif dan kuantitatif. Pengambilan data dilakukan dengan pendistribusian kuesioner dan wawancara. Kajian ini meliputi 42 mahasiswa baru angkatan 2015-2016 di sastra Inggris Fakultas Ilmu Budaya Universitas Jember. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa motivasi intrinsik dan ekstrinsik sama-sama berpengaruh dalam aktivitas membaca pelajar di sastra Inggris. Motivasi intrinsik yang terdiri dari ‘involvement’, ‘curiosity’, dan ‘preference for challenge’ berperan dalam aktivitas membaca bacaan berbahasa Inggris. Selain itu ditemukan bahwa hal tersebut juga dipengaruhi oleh topik bacaan dan pengalaman pelajar dalam membaca bacaan berbahasa Inggris. Motivasi ekstrinsik terdiri dari ‘competition’ dan ‘recognition’, ‘compliance’ dan ‘grade’, ‘extrinsic test compliance’ dan ‘extrinsic social sharing’. Secara ekstrinsik, dosen berperan aktif dalam memotivasi pelajar untuk membaca bacaan berbahasa Inggris. Dosen dapat membantu untuk meningkatkan motivasi pelajar dalam membaca bacaan berbahasa Inggris melalui aktivitas-aktivitas yang dilakukan di dalam kelas membaca.
Kata kunci: motivasi, motivasi ekstrinsik, motivasi intrinsik.
[:]