[:en]COMMODIFICATION OF YOUTH IN THE DEVELOPMENT BASKETBALL LEAGUE ON HALAMAN DETEKSI JAWA POS NEWSPAPER[:id]KOMODIFIKASI ANAK MUDA DALAM DEVELOPMENT BASKETBALL LEAGUE DI HALAMAN DETEKSI SURAT KABAR JAWA POS[:]

[:en]Hadi Sampurna

Fakultas Ilmu Budaya Universitas Jember

Pos-el: hsampurna@yahoo.com

halaman : 196 – 207 PDF

 

Abstract

The newspaper is as an institution which plays an important information provider in the construction of the structure of government, politics, law, economics, education, and culture.It serves commodification measures to safeguard the existence and to maximize profits. The research in the study of culture and media frames uses commodification theory and applies critical discourse analysis of Norman Fairclough. The study found that Jawa Pos has done process of commodification of young people in the newspaper business. This is done to young children who have great potentials for business development. The commodification was carried out through page “Detection” which has as one of its programs, Development Basketball League competition. Jawa Pos run a process of hegemony on younger children sooftly by introducing, shaping, and instilling a compelling discourse and encouraging their participation. It increases the image and circulation of Jawa Pos which maximize its finacial benefit.

Keywords: young people, commodification, modern, Americanized[:id]Hadi Sampurna

Fakultas Ilmu Budaya Universitas Jember

Pos-el: hsampurna@yahoo.com

halaman : 196 – 207 PDF

 

Abstrak

Surat kabar merupakan institusi penyedia informasi yang berperanan penting dalam pembangunan struktur pemerintahan, politik, hukum, ekonomi, pendidikan, dan budaya. Ia melakukan tindakan komodifikasi guna menjaga eksistensi serta memaksimalkan keuntungan usaha. Penelitian dalam kajian bingkai budaya dan media ini menggunakan teori komodifikasi serta menerapkan analisis wacana kritis Norman Fairclough. Hasil penelitian menemukan bahwa Jawa Pos melakukan proses komodifikasi anak muda dalam usaha surat kabar. Hal ini dilakukan anak muda berpotensi besar bagi perkembangan usahanya. Komodifikasi tersebut dilakukan melalui halaman Deteksi yang salah satu programnya kompetisi Development Basketball League. Jawa Pos melakukan proses hegemoni terhadap anak muda secara halus dengan memperkenalkan, membentuk, dan menanamkan wacana yang memikat dan mendorong partisipasi mereka. Hal itu meningkatkan citra dan oplah Jawa Pos yang memperbesar keuntungan secara finansial.

Kata kunci: anak muda, komodifikasi, modern, amerikanisasi[:]

http://103.147.222.22/ https://sisbpn.petrolab.co.id/ https://survey.petrolab.co.id/pulsa/ http://jdih-aceh-dev.kemenkumham.go.id/ http://dev-realisasi.stipjakarta.ac.id/ https://efinger.bkpp.gorontalokota.go.id/ https://lppm.nurulfikri.ac.id/ https://sierik.bkpp.gorontalokota.go.id/ http://kebunraya.balikpapan.go.id/ https://dev-sido.sebi.ac.id/ https://wginc.com/ https://jdih.majalengkakab.go.id/ slotpulsa